fbpx
Rynek pracy wydaje się być trudną zagadką, a my – młodzi ludzie – stresujemy się poszukiwaniem pracy, nawet jeśli niektórzy z nas mają pojęcie o wymarzonej ścieżce kariery. Jeśli natomiast nie mamy pojęcia, wówczas czujemy się bardziej zagubieni, a motywacja jest niska, co zdecydowanie nie pomaga.

Jak rozgryźć tę sytuację? Pracowało nad nią pięcioro polskich młodych ludzi w międzynarodowym środowisku podczas wymiany młodzieży Erasmus+ „Play the Way”: Alicja, Agnieszka, Jagoda, Monika i Michał.

Organizatorzy wybrali grywalizację jako narzędzia umożliwiające uczestnikom zanurzenie się w zagadnienia rynku pracy. Brzmi niekonwencjonalnie, ale zadziałało bardzo dobrze. Jagoda mówi:

„Na rozmowie kwalifikacyjnej nauczyłam się, jak się zachowywać, żeby zrobić jak najlepsze wrażenie. Zdobyłam też umiejętność pisania CV i dowiedziałam się, jak znaleźć wymarzoną pracę.”

A Michał podkreśla:

„Od samego początku szybko mogłem poczuć domową i przyjazną atmosferę, która bardzo sprzyjała nauce wielu wartościowych aspektów, takich jak realia rynku pracy, przygotowanie dobrego CV i nauka aktywnego słuchania”.

Co więcej, Agnieszka komentuje wartość międzynarodowego charakteru wydarzenia:

„Jedną z równie ważnych części tego doświadczenia było dla mnie to, że mogłem poznać ludzi z 10 narodowości, dało mi to możliwość poznania i zobaczenia że troska młodych ludzi o ich przyszłą pracę i życie dotyczy wszystkich”.

Wymiany młodzieży dają uczestnikom wyjątkową przestrzeń do zaangażowania się w tworzenie działań. Projekt „Play the Way” nie był wyjątkiem. Podzieleni na mniejsze grupy robocze młodzi uczestnicy tworzyli własne gry dotyczące wybranego aspektu rynku pracy i prezentowali go innym.

„Ten moment, w którym uczestnicy grali w stworzoną przez nas grę i świetnie się przy tym bawili, był magiczny. Nie mogłam uwierzyć, jak niesamowitym narzędziem może być grywalizacja i jak satysfakcjonująca dla obydwu stron – twórców i graczy”. – wspomina Monika.

Warto wspomnieć wspaniałą atmosferę stworzoną podczas całej wymiany młodzieży. Chodzi o ludzi, ich otwartość i chęć dzielenia się. Polscy uczestnicy mówią:

Spotkałam wspaniałych ludzi z różnych krajów, miałam świetną okazję poznać ich kulturę, mogłam swobodnie porozumiewać się po angielsku i świetnie się tam bawiłam”. (Jagoda),

Dzięki temu projektowi poznałem wielu miłych i inspirujących ludzi, miałem szansę poprawić swój angielski i wyjść ze strefy komfortu”. (Michał),

„Nigdy nie byłam słuchany z takim szacunkiem jak tutaj i mam nadzieję, że zaprzyjaźniłam się na dłużej, nie tylko na czas projektu. Zaskoczyło mnie to, że akceptacja innych pozwoliła mi usłyszeć siebie”. (Monika).

Projekt dał uczestnikom większy wgląd w tajemnice rynku pracy, zatrudnienia i budowania ścieżki kariery. To doświadczenie pozostanie z uczestnikami i zostanie na pewno wykorzystane. Jak podsumowuje Agnieszka:

Podczas całego projektu dostałam narzędzia, które z pewnością będę wykorzystywała w życiu codziennym, zarówno przy podejmowaniu decyzji zawodowych, jak i prywatnych”.

Każdy członek polskiej grupy podpisuje się pod tym, co mówi się o „Play the Way”: „Gorąco polecam udział w takich wydarzeniach, które poszerzają horyzonty i rozwijają w KAŻDYM aspekcie życia”.

Play the Way! Wymiana młodzieży odbyła się w dniach 12-20 lutego 2022 w Czechach. Została zorganizowana przez Czech Inspire i koncentrowała się na zatrudnialności młodzieży i pomaganiu młodym ludziom w bezpiecznym i łatwym wejściu w życie zawodowe.

Mieszkańcy Bułgarii, Czech, Gruzji, Grecji, Łotwy, Litwy, Polski, Republiki Macedonii Północnej, Rumunii i Hiszpanii uczyli się poprzez zajęcia outdoor, sesje w pomieszczeniach, warsztaty ruchu ciała, pracę w zespołach i wiele gier.

Co wynieśli z tego doświadczenia? Facylitatorzy prowadzący to wydarzenie mieli na celu rozwijanie praktycznych umiejętności (m.in. jak stworzyć odpowiednie CV, list motywacyjny, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej itp.), zwiększenie pewności siebie, umiejętności komunikacyjnych, proaktywności, budowanie nastawienia zorientowanego na rozwiązania i rozwijanie umiejętności pracy zespołowej. Uczestnicy mieli okazję odkryć swoje talenty, mocne i słabe strony, preferencje zawodowe, priorytety w życiu i swoje kluczowe wartości. Pracowali również nad zdefiniowaniem celu zawodowego i stworzyli plan, jak go osiągnąć.

Projekt jest finansowany przez program Unii Europejskiej Erasmus+.